Kompletní přechod do Cloudu a budování Digitálního B2B ekosystému: pohled pod pokličku strategických iniciativ Damejidlo.cz
Být konkurenceschopný vyžaduje víc než jen dominantní postavení na trhu. Vyžaduje inovace, strategická partnerství a vizi, která překračuje tradiční mantinely firemního business modelu. V roce 2016 jsem se jako technický a produktový ředitel společnosti Damejidlo.cz vydal na transformační cestu s cílem nově definovat trajektorii společnosti v konkurenčním prostředí České republiky.
Zákulisí firmy
Damejidlo.cz nebylo jen dalším hráčem na trhu. Zrodilo se spojením tří důležitých hráčů a pyšnilo se jedinečnou dynamikou vícestranné obchodní platformy. S vlastní flotilou brandovaných rozvozových vozidel a partnerských rozvozových agentur disponovalo robustní infrastrukturou. Přesto s necelými 2 000 partnerskými restauracemi a obratem kolem 2 miliard Kč existoval značný nevyužitý potenciál. Rostoucí poptávka v centrech, jako je Praha a Brno, spolu s nástupem silných konkurentů, jako jsou Uber Eats a Wolt, signalizovala potřebu změny.
Vize: vytvoření otevřeného digitálního partnerského B2B ekosystému
Moderní digitální technologie představovaly příležitost: vytvoření digitálního B2B ekosystému. Tento ekosystém by nejen zefektivnil provoz, ale také by otevřel dveře nebývalému růstu. Strategie? Využití vlastních B2B API, SDK a integračních no-code platforem k minimalizaci technické náročnosti pro nově příchozí obchodní partnery.
Iniciativa 1: využití zlatého dolu EET
Díky vládnímu nařízení, které v České republice zajistilo, že v každé restauraci musí být pokladní zařízení připojené k internetu, se naskytla jedinečná příležitost. Velcí poskytovatelé internetových služeb, jako například O2 ze skupiny PPF, se nově připravovali na to, že této změny náležitě obchodně využijí, a to vstupem na pole poskytovatelů služeb spojených s POS HW. Naší strategií bylo integrovat digitální služby Damejidlo.cz přímo do těchto online pokladních systémů a proměnit tak pokladnu každé restaurace v naše prodejní místo.
Výzvy a triumfy:
Vytvoření nového otevřeného B2B API od nuly, zejména bez existující vrstvy pro API management, bylo náročné. Společné úsilí s ochotnými externími technickými partnery v kombinaci s externími odbornými znalostmi proměnilo tuto výzvu v triumf.
Iniciativa 2: maximalizace stávajících zdrojů
Vzhledem k tomu, že doručovací agenti zažívali mimo obědové a večerní špičky období nečinnosti, existovala jasná příležitost k optimalizaci. Strategie byla dvojí: zvýšit objem objednávek ze stávajících restaurací a využít rozvozce nově i pro JIT dodávky zásob do restaurací mimo špičky.
Plán:
Vytvoření strategického partnerství s velkoobchodníky a dodavateli pro restaurace. Tím, že jsme jim nabídli 2000 restaurací a velmi přívětivé B2B API a integrační nástroje, jsme se snažili vytvořit efektivnější dodavatelský řetězec, z něhož by nově měly prospěch jak restaurace, tak dodavatelé.
Týmová dynamika tváří v tvář změnám
Změny se často setkávají s odporem. Náš interní tým, zakořeněný v tradičních prodejních metodách, se musel přizpůsobit. Jejich úloha však zůstala klíčová, protože poskytovali individuální péči každému zákazníkovi. Klíčem byl přístup "canary testing", umožňující testování v reálném prostředí, aniž by byl ohrožen současný provoz.
Souhlas zainteresovaných stran
Zajištění souhlasu stakeholderů bylo náročné. Přestože potenciální přínosy byly zřejmé, složitost iniciativ vzbuzovala všeobecné obavy. K získání důvěry byla nezbytná jasná přímá komunikace, hospodárný iterativní přístup a flexibilita při provádění změn. Vyjednávání podmínek partnerství a poplatků s B2B partnery, zejména bez vlastních in-house expertních znalostí, si vyžadovala externí pomoc.
Technologická transformace
Přechod do cloudu byl více než jen rutinní změna, jednalo se o kompletní transformaci architektury směrem k elastické cloudové škálovatelnosti celého businessu. Přijetí ERP systému S/4 Hana od společnosti SAP měnilo pravidla hry a nabízelo jak finanční tak obchodní přehled v reálném čase, který byl dříve zcela nemyslitelný.
Poučení z první linie
Každá cesta přináší poučení a tato nebyla výjimkou:
- Buy-before-Build: miliardové obraty a miliony transakcí vyžadují jiný přístup než ve startupu.
- Strategické aliance: webová API umožnují nové typy obchodních partnerství.
- Sladění se stakeholdery: zajištění souladu, zejména s globálními stakeholdery, je klíčové.
- Škálovatelnost cloudu: kompletní přechod do cloudu umožnil škálovatelnost businessu.
Cesta s Damejidlo.cz byla důkazem síly inovací, spolupráce a vize. Přestože problémů bylo mnoho, odměna, a to jak z hlediska poznatků, tak potenciálního růstu, byla obrovská. Vzhledem k tomu, že se oblast online rozvozu jídla neustále vyvíjí, musí být společnosti připraveny se přizpůsobit, inovovat a hlavně myslet out-of-the-box.
Komentáře
Okomentovat